Latanie- czego boi się przeciętny pasażer.

 "Latanie jest jedną z najbezpieczniejszych rzeczy, jakie człowiek może robić" 

- podkreślił na konferencji w  Montrealu dyrektor generalny IATA Tony Tyler.



Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, podkreśla, że z roku na rok ilość katastrof samolotów (szczególnie tych ze skutkiem śmiertelnym zmniejsza się). To dobra wiadomość dla wszystkich tych, którzy boją się latać w obawie przed wypadkiem. Mimo to lęk w samolocie odczuwa aż 1/3 osób. 
Stąd biorą się między innymi tak dziwne reakcje jak klaskanie po wylądowaniu (o dziwo głównie praktykowane przez Polaków :P). Jak twierdzą psycholodzy jest to sposób na wyrzucenie z siebie wszelkich negatywnych emocji i okazanie radości po udanym lądowaniu. 

Co 4 sekundy, na świecie, startuje samolot. Co mogę Wam w łatwy sposób udowodnić takimi screenami :)



Dlaczego nie chcemy latać?

1. Bo samolot naturalnie przy swoich gabarytach i obciążeniu jakie posiada na pokładzie nie powinien w ogóle oderwać się od ziemi.

2. Nie ufamy załodze samolotu

3. Samolot może być nie sprawny

4. Obawiamy się zamachu terrorystycznego na pokładzie

5. (Argument, który wiąże się z przedstawionymi powyżej screenami) Samolot zderzy się z innym.

6. I najśmieszniejszy moim zdaniem: jeśli ptak wpadnie do silnika, samolot spadnie.

Czasami wymieniana jest również obawa przed turbulencjami czy przelotem podczas burzy.

Dlaczego samolot lata?

To pytanie, które może nam zadać ciekawski pięciolatek. Mimo to wiele osób nie wie jak to właściwie jest. O tym dlaczego samolot lata nie będę się rozpisywać, pewnie i tak wytłumaczyłabym to nieudolnie. Opisali to już mądrzejsi ode mnie dlatego możecie o tym sporo przeczytać TU albo TU.

Dlaczego nie ufamy pilotowi?



 Należy zdać sobie sprawę z tego, że na nasz udany lot składa się nie tylko wiedza i doświadczenie pilota oraz jego godziny spędzone w powietrzu. Nad naszym bezpieczeństwem czuwają kontrolerzy lotu, mechanicy, personel pokładowy. Ci wszyscy ludzie przechodzą bardzo długie i skomplikowane testy i szkolenia, za równo teoretyczne jak i praktycznie. Dochodzą do tego badania psychologiczne, wytrzymałościowe itp. 
"Obowiązkowe dla czynnych pilotów są też okresowe testy: lot kontrolny z instruktorem raz na pół roku i szkolenia w kabinie symulacyjnej, podczas której piloci muszą reagować nawet na najbardziej nieprawdopodobne sytuacje."

A jeśli ktoś bardziej ufa maszynie niż pilotowi- pozostaje jeszcze autopilot.

Czy samolot może nie być sprawny?

Na pewno w 100 % nie możemy wykluczyć takiej możliwości. Ale na pewno niesprawny samolot nie wystartuje z lotniska. Samoloty, tak jak piloci przed dopuszczeniem do lotów przechodzą testy takie jak np lot w warunkach przekraczających możliwości samolotu, albo lot z niesprawnym silnikiem. Ponad to co 5 lat każdy z samolotów jest rozkładany na części i skrupulatnie sprawdzany. Samoloty przechodzą również mniejsze przeglądy co 2-3 miesiące. 

Czy samolot może zderzyć się z innym?

Takie szanse są praktycznie równe 0. Na prawdę nie ma na to wpływy liczba latających samolotów. Samoloty latają bardzo ściśle określonymi trasami, pod pełną kontrolą kontrolerów lotów. "Zgoda na zmianę wysokości przelotowej też każdorazowo musi być udzielona przez odpowiedzialnych za dany obszar kontrolerów. Jedyny teren, nad którym nie ma jurysdykcji kontrolerów, to oceany - tam piloci lecą wg wskazań GPS-ów, mają też system ostrzegania przed innymi maszynami."

Jeśli chodzi o ptaki, wpadające do silników- MIT. Owszem zdarzają się takie sytuacje, ale w większości przypadków nie powodują one znacznego uszkodzenia silnika. Poza tym nie każdy wie, że na lotniskach ciężko udzielają się pewni wyjątkowi pracownicy. Oto kilka z nich:

Jastrząb gołębiarz - Lotnisko Modlin
Sokół wędrowny - Lotnisko Modlin
Bobo- sowa puchacz europejski

One również czuwają nas naszym bezpieczeństwem! ;)


Na koniec ciekawe dane statystyczne:


w 2010 roku w katastrofach lotniczych na świecie zginęło 829 osób, a w wypadkach samochodowych 1,3 mln!

Komentarze

  1. Bardzo ciekawy wpis :-) Poruszasz kwestie z pozoru oczywiste jednak wzbudzające u bardzo wielu osób niemałe wątpliwości/obawy. Bez wątpienia pomagasz się ich pozbyć :-)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz